|
Post by Fjor on Feb 3, 2012 17:00:18 GMT 2
Born To Be Bazz- "Bazzie"
- hann-r.
- hoitaja: Mirkku
Hoito-ohjeet: - Esteillä suojat joka jalkaan
- Talvella kovalla pakkasella musta kaulakappaleellinen toppaloimi tarhaan, pienellä pakkasella punainen kevyttoppis
- Plussakelillä harmaa fleecevuorellinen ulkoloimi tarhaan
- Liikutuksen jälkeen punaisen fleeceloimen kanssa karsinaan, kun vähän kuivunut pakkasen mukaisen loimen kanssa tarhaan
- Kengät joka jalassa, neljä hokkia joka kengässä
|
|
|
Post by amy on Feb 6, 2012 16:00:55 GMT 2
Olin ratsastanut molemmat ponin ja minulla oli vielä aikaa. Ajattelin kokeilla Bazzieta, kun oli tullut ratsastettua sillä niin vähän. Hain ruunan tarhasta ja kinnitin sen käytävälle. Ruuna lepuutti takastaa, minun harjasessa sitä. Kaviotkin se nosti helposti. Oli hauska verrata ruuna vaikka Jessen, kavioiden nostaessa se saattoi potkia, Bazzie kun ei koskaan potkinut. Hain satulan ja suitset ja varustin ruunan, pian se seisoi valmiina laiskan näköisenä. Otin raipan mukaan, eihän sitä koskaan tiennyt kuinka laiska hevonen saattoi olla. Talutin hevosen maneesiin ja kiristin satulavyön ja laskin jalustimet. Ruuna seisoi kiltisti kun nousin selkään. Säädin jalustimet ja kiristin vielä satulavyötä. Maneesissa oli meidän lisäksi Fjor Delillä. Hän tavutteli hevostaa hienosti, meidän siirtyessä käyntiin. Kunnon koulutunti saisi varmasti hevoseen liikettä. Aloitin taivutteluill ja pysähdýksillä. Ruuna toteli, jtosin laiskashti. vaihdoin suuntaa ja tein saman toiseen suuntaan. Sitten tein siirtymisiä. Peruutus ja suoraan raviin. Taas pysähdys, peruutus ja raviin. Tämä vahvistaa takajalkoja, ainakin sillon kun hevonen on peruuttamassa ja käskee sitä eteenpäin. Taas tein samaa toisseen suuntaan. Nyt hevonen alkoi kulkea kunnolla kuolaimella ja sen ryhti nousi. Jatkoin ravissa pohkeen väistöä ja vaihdettua suuntaa nostin laukan. Laukka oli suuri ja penmeä, mukava istua. Tein pääty ympyröitä ja laukan vaihtoja. Hevonen totteli pienimpiäkin ohjeitani ja olisin voinut jatkaa pidempää. Vaihdoin suuntaa ja samaa toiseen suuntaan. Hyvässä kohdassa siirsin ruunan raviin, kehuin sitä ja jatkoin kevessä ravissa. Hevonen ei ollut hikinen. Loppu lämmittelin sen kunnolla ja annoin pitkät ohjat. Se venytti päätään ja näytti nauttivan tunnista. Olihan se tietysti kiva päästä maneesiin. Annoin hevosen kävellä vielä pari kierrrosta, hyppäsin alas selästä, löysäsin satuavyötä ja nostin jalustimet. Laitoin hevosen selkään vielä ohuen loimen ja taluttelin vähän aikaa, ennenkuin vein ruunan talliin. Bazzie käveli kiltisti perässäni ja vein sen karsinaan. Otin huovan, satulan ja suitset pois ja annoin sille pari porkkanaa. Laitoin vielä toisen huovan ja katsoin kaviot. Kun se oli syönyt kaiken talutin sen tarhaan ja heitin sine samalla heinää. Siit jatkoin muille tarhoille antamaan heinät. Heinien jaon jälkeen siistin vielä tallin ja vein tavarat omille paikoilleen. Näin Fjorin ennenkuin lähdin ja kerroin miten hienosti Bazzie meni. Se totisesti tarvitsee kunnon tunteja.
|
|
|
Post by Mirkku on Jul 29, 2012 12:03:46 GMT 2
Leppoisa kesäpäivä
Oli lämmin, oikeastaan kuuma. Käppäilin tallia kohti iloisena. Bazzi-herrasta oli tullut uusi hoitsuni. Olin jotenkin ihastunut ruunaan, enkä voinut olla pyytämättä sitä hoitsuksi. Bazzie oli ollut kenttäleirillä vakioratsuni Loolan kanssa. Bazzie oli ollut koko leirin ajan ihana, ja se oli kasvanut yhtedeksi lempihevosistani. Oli varmaan 30 astetta lämmintä. Niin kuuma oli. Onneksi tallipihalla kävi aina välillä muutama tuulenpuuska. Kävelin tallin aukinaisista ovista sisään. Tunti oli alkamaisillaan. Hevoset ratsastajineen tulvivat ulos tallista. Bazzie ei ollut hevosten joukossa. Sainpahan hoitaa sitä rauhassa ilman turhaa hälinää.
Nappasin Bazzin kaapista sen punaisen riimun ja riimunnarun. Lähdin köpöttelemään kohti laitumia. Näin suuren hannoverinhevosen popsimassa ruohoa poskeensa. Kun tulin lähemmäksi Bazzin tarhaa, Bazzie nosti päänsä nähdäkseen laitumelle tulijan. Tervendin Bazzieta ja silittelin sen turpaa. Bazzi nautti silittelystä, ja pian se tuuppasikin turpansa syliini. - Oi, Bazzukka söpöläinen! Sanoin ja rapsutin sitä leuan alta. Työnsin riimun Bazzin suureen päähän ja napsautin riimunnarun kiinni siihen. Lähdin taluttamaan Bazzieta kohti tallia.
Harjasin Bazzieta, ja se lepuutti päätään nautinnon merkiksi. Sivelin välillä sen kaulaa. Bazzie oli ihana hoidettava. Niin tyyni ja rauhallinen. Rapsuttelin sitä korvan takaa ja harjasin sitä samalla pehmeällä bobyharjalla. Puhdistin myös Bazzin kaviot. Bazz nosti kaviot helposti ja Bazzia oli ilo hoitaa. Selvitin harjakammalla Bazzin harjan ja hännän selvitin käsin. Taputin Bazzia kaulalle ja otin sen riimuun.
Hyppäsin Bazzin selkään ja lähdin ratsastamaan kohti kesälaitumia. Bazz oli niin rauhallinen ja luotettava, että sillä saattoi ratsastaa pelkällä riimulla ja riimunnarulla. Pidin riimunnarusta yhdellä kädellä. Bazz heilautteli häntäänsä tyytyväisenä. Laskeuduin sen selästä ja talutin Bazzin laitumelle. - Heippa Bazzi! Nähdään taas huomenna, sanoin ja sain vastaukseksi innokkaan pärskähdyksen.
Tällänen perustarina, mutta koittakaa kestää :D
Mirkku & Bazzie 1HM
Kiva pieni hoitotarina. Kirjoitusvirheitä en juuri huomannut, hyvä. Muutenkin selkeää tekstiä. 3p ja 4ve // Fjor
|
|
|
Post by Mirkku on Jul 31, 2012 7:49:35 GMT 2
Haaste: vko 31 - Maastossa feat. Bazzi-herra
Oli aurinkoinen, aika lämmin sää. Aurinko porotti pilvettömältä taivaalta. Tai olihan taivaalla pari ohutta pilvenhattaraa, mutta se ei silti estänyt aurinkoa paistamasta. Käppäilin iloisena tallille. Tosin parin viikon päästä alkava koulu lannisti. Enää pari viikkoa ihanaa kesälomaa. Olihan kesäloma silti ollut aivan huippu, en siitä tingi. Siksi se onkin harmillista, kun se loppuu. Kesäiset maastolenkit kavereiden kanssa, leirit ja kaikki muu hauska loppuisi syksyn saapuessa. Toki syksylläkin voi pitää hauskaa, mutta uiminen sun muu kesäinen toiminta loppuisi.Tästä pitäisi vielä nauttia, kun kerta on mahdollisuus.
Kirkbriden laitumet häämöttivät jo. Hevoset laidunsivat onnellisina. Ne ilmiselvästi nauttivat kesästä, jolloin sai ahdata itseensä niin paljon maukasta ruohoa kuin mahtui. Tiirailin hevosten joukosta Bazzieta, ja toki Bazzi-herra oli siellä. 170cm korkea jättiheppa nosti päänsä ja otti muutaman askeleen. Sitten herra työnsi päänsä takaisin vihreään ruohoon. - Voi sua Bazzi! Kyllä sulle ruoho taitaa maistua, sanoin ja katsoin hetken kun ruuna söi. Bazzi-vanhus. Jo pian 18 vuotta. - Susta tulee kohta täysi-ikäinen, tosin jos olisit ihminen, vitsailin. Eppu käpötteli laiskana katsomaan tulijaa. Bazzikin saapui luokseni, aidan toiselle puolelle. Annoin molemmille kauraturville aidan yli porkkanat. Silitin hevosia vähän aikaa, kunnes näin Cherylin saapuvan. - Moikka Mirkku-pirkku, Cheryl sanoi riemuissaan. - Mistäs nyt tulee Cheryl... öh... Peryl? Sanoin ja siitä seurasi kunnon naurukohtaus. - Heh, no aattelin vaan hakea Karlan laitumelta, eihän siinä mitään ihmeempää, Cheryl sanoi. - Okke Dogge, mun pitäis muuten kans hakea Bazzie laitsalta. Hae Karla odotellessasi, niin mennään sit yhtä matkaa talliin, sanoin ja Cheryl lähti hakemaan Karlan muiden ponien keskeltä.
Kun olin myös saanut otettua Bazzien laitumelta, talutin sen laitumen ulkopuolelle, sekä laitoin toki portin kiinni. Talutin Cherylin kanssa hepat hoitopuomeille, jossa hoitaisimme ne. - Haetaanpas harjapakit, Cheryl sanoi. Kiinnitimme hoitohevosemme hoitopuomeille ja lähdimme hakemaan harjapakkeja tallista. Otin Bazzien hoitopakin, ja Cheryl tietty Karlan hoitopakin. Sitten lähdimme takaisin hoitohevosiemme luo.
Harjailin Bazzieta kaikessa rauhassa. Bazz tuntui nauttivan harjauksesta. Harjasin sitä pitkään jutellen samalla Cherylin kanssa. Pian Fjor saapui paikalle. - Moi tytöt! Lähdettekö mun tai Amyn vetämään maastoon? nainen sanoi. - Mä en kyllä kerkeä, kun ajattelin just että ratsastaisin Karlalla tuossa kentällä, Cheryl sanoi. - Mä voin kyllä tulla, laitan vaan Bazzien valmiiksi, sanoin. - Tavataan puolentunnin päästä tallipihalla, Fjor sanoi. Iik, jo puolen tunnin päästä, ajattelin. Pistin vähän vauhtia hoitohetkeeni. Puhdistin Bazzien kaviot, jossa vierähti muutama minuutti. Hain satulan ja suitset, jossa ei taatusti kestänyt kauaa. Onneksi Baz oli helppo hoidettava, että sain kuolaimet nopeasti sen suuhun. Eihän minulla mikään kiire ollut, haluan vain että jää aikaa nousta hevosen selkään. Kiristin suitsien remmit ja nostin mustan nahkasatulan Bazzin selkään. Suoristin punaisen satulahuovan ja kiristin vyötä. Hain kypäräni ja raippani taukohuoneesta. Ratsastushousut ja saappaat olivat minulla jo jalassa. Päätin, etten laita hasnkoja, koska minulla on tapana hikoilla käsistä, jos pidän haskoja liian lämpimällä ilmalla. Lämpömittari näytti hieman yli 22 astetta vilkaistessani sitä ennen kuin menin takaisin Bazzien luo. Aika lämmin täällä osasi ollakin.
Cheryl oli mennyt Karlan kanssa kentälle. Otin Bazzien hoitopuomista, jossa se oli kiinni. Talutin sen tallipihan keskelle. 10 minuuttia maastotunnin alkuun. Kiristin satulavyötä vielä muutamalla reiällä. Laskin jalustimet alas ja katsoin ovatko ne saman mittaiset. Muut tuntilaiset saapuivat ratsujensa kanssa tallipihalle. Pyysin Fjoria punttaamaan minut selkään, ja sen Fjor tekikin. Ratsukkoja oli yhteensä 9. - Eli homman nimi on sellainen, että 4 ratsukkoa menevät Amyn mukaan, joka on siis helpompi maasto. Siellä mennään käyntiä ja ravia. Minun vetämä maasto on sitten vauhdikkaampi, Fjor puhui Delin selässä istuessaan. Poniratsukot lähtivät Amyn ja Trillanin mukaan. Fjorin vetämään maastoon lähtivät Jenna ja Inga, Sanna ja Elmo, Vilma ja Eppu, Niina ja Buston, sekä tietty minä ja Bazzie. - Kun kaikki näyttävät olevan koolla, niin kerronpa maastojärjestyksen. Eli minun perään Inga, Eppu, Elmo, Buston ja Mirkku pitää perää Bazziella. Onko kysyttävää? Kenelläkään ei ollut kysyttävää joten pääsimme lähtemään.
Bazzie oli rennon rauhallinen itsensä. Kävelimme puiden lomitse, eräälle todella mukavan näköiselle polulle. Tällä polulla en ole tainut ennen käydäkään, ainakaan muistini mukaan. Kuuntelin lumoutuneena lintujen liverrystä, hentoa tuulenvirettä ja hevosten kavioiden pientä kopsetta. Huomioni kiinnittyi edessäni ratsastavaan tyttöön. Hän istui jykevästi Bustonin selässä. Varmaan jännitti. Pian oli aika ravata. Fjorin "Ravia!" käsky kaikui puiden halki. Ravasimme melko pitkän pätkän, jonka jälkeen otimme käyntiä. Pujottelimme muutaman puun lomitse. Bazzie kuunteli kääntymisapujani kuuliaisesti. Korvat hörössä olevalla hevosella oli paljon nautinnollisempaa ratsastaa kuin korvat luimussa olevalla. Käännyimme eräälle toiselle polulle, joka oli suorempi, ei niin mutkikas. - Ravia! Fjor huusi Delin selästä.
Ravailimme taas melko pitkään. Se oli kuitenkin nautinnollista näin yhteistyöhaluisella hevosella. Pian otimme jälleen käyntiä. Kohta olikin vuorossa laukkasuora, jota ennen oli hyvä antaa hevosen levätä. Laukkasuoran alussa nostin laukan muiden tapaan. Nautin laukkaamisesta täysin siemauksin. Huh, kun olikin hauskaa! Minua nuorempien tyttöjen riemastuneet kiljahdukset kaikuivat metsässä. Varmaankin ensimmäinen kerta, kun laukkasivat näin lujaa, ja vieläpä maastossa. Laukka oli melkein neliä, ja huomasin kuinka Buston heitti ilopukin. Tyttö pysyi selässä, kuin liimattuna. Pian hiljensimme ravin kautta käyntiin. Kuului iloista puheensorinaa. "Voi että kuinka jännittävää" oli ehkä yleisin lausahdus, minkä kuulin tyttöjen suusta. Polulle oli kasattu pari risuestettä, jotka meidän oli tarkoitus hypätä. Tyttöjä jännitti, sen voi jo aavistaa. He kuitenkin hyppäsivät esteiden yli helpon ja reippaan näköisesti. Jopa Eppu tuntui reippaammalta, kuin se yleensä on. Bazzie suoritti risuesteet leikiten. Pitkääkin pidemmän ravipätkän jälkeen otimme käyntiä.
Kotimatka sujui rattoisasti välillä kävellen ja välillä ravaillen. Bazzie oli koko ajan hyvin kuulolla, ja se tekikin siitä nautinnollisen ratsastaa. Muut ratsukot suoriutuivat myös hyvin, vaikkakin Eppu tuppasi välillä laiskottelemaan. Kirkbriden tallipiha näkyi jo pitkälti, ja ehdimme ottaa vielä yhtein pikaisen ravipätkän ennen kuin saavuimme takaisin tallille. Fjor kiitti meitä, ja sanoi, että hevosten jalat voi käydä suihkuttamassa, koska on näin lämmin ilma. Laskeuduin Bazzin selästä alas ja nostin jalustimet ylös. Tunsin, kuinka hiki oli kertynyt kypärän alle. Otin kypärän pois, koska se alkoi tuntua jo liian kuumalta. Otin Bazzien ohjista kiinni ja lähdin purkamaan sitä varusteista muiden ratsukoiden kanssa. Olipa hauska maastolenkki, ajattelin ja suihkutin Bazzin jalat. Vein Bazzien vielä laitumelle. Katselin laiduntavaa ruunaa onnellisena. Että kun olin saanut ihanan hoitohevosen!
Tosi kiva, pitkä tarina. Virheetöntä ja muutenkin hyvää tekstiä. Juttua on mukavasti, oot saanu kivasti pituutta ihan yksinkertaiseen tarinaa/aiheeseen. 5p ja 10ve // Fjor
|
|